Garanciális kérdések

  • MINDEN MÁS,

      
  •   #1931  

 

A Gépész Holding a szavatossági és jótállási kérdések kezelését a VÁSZF és FÁSZF-ben rögzíti. A saját márkás termékek esetén a gyakorlatban ez azt jelenti, hogy szervizközpont munkatársai és az országos szervizhálózat látja el a garanciális tevékenységet.

Kölcsönös együttműködés

A kereskedelmi és kivitelezési tevékenységek része a garanciális kérdések kezelése. 
Ez egy olyan feladat, amit a legtöbbször tehernek, akár púpnak érzünk a hátunkon. Függetlenül attól ki, milyen szereplőként vesz benne részt, ismerjük be, hogy sajnos már volt mindenkinek negatív élménye. Ráadásul vannak, akiknek mindennapjuk döntő része ezekkel a kérdésekkel zajlik, ők a szerviztevékenységben résztvevők. 
Így mondhatjuk, hogy a szereplők ugyanazon a folyón közlekednek a legkülönfélébb hajókon, ki-ki más szereposztásban. Akár szeretjük, akár nem, menekülni nem tudunk előle! – ahogy Pelikán is mondta „Mert a víz az jön, a víz az jön Virág elvtárs!” - Fontos tehát, hogy megfelelő hangsúllyal kezeljük ezt a témát. Ezért is jobb, ha a szemléletünket próbáljuk megváltoztatni. Inkább a megoldást keressük, a kölcsönös együttműködést, így egy konstruktív hozzáállást kialakítani magunk részéről.

A Gépész Holding a szavatossági és jótállási kérdések kezelését a VÁSZF és FÁSZF-ben rögzíti. A saját márkás termékek esetén gyakorlatban ez azt jelenti, hogy szervizközpont munkatársai és az országos szervizhálózat látja el a garanciális tevékenységet. Tehát minden termékünknél a vásárlói garanciális kérdéseket a szervizhálózat szereplői kezelik. Természetes minden kereskedelmi termék esetében eljárunk, biztosítjuk a gyártói jótállás jegyeket, tájékoztatunk, együttműködünk és segítünk az esetleges kivizsgálás megszervezésében.

A garanciális kérdések szereplői és a hozzájuk kapcsolódó legsűrűbben használt fogalmak

Itt jegyzem meg, hogy a garanciát, mint fogalmat most is és sűrűn használjuk az ilyen témában, de a jótállási és szavatossági kérdésekben a hazai jogszabályok között sehol sem említik a „garancia” szót. Tehát ahogyan a köznyelvben is használjuk, ez egy általánosan használt fogalom.

Kellékszavatosság

Bármilyen termék eladásáról is legyen szó, a kötelezett (a termék eladója, a szolgáltatásnyújtást teljesítő fél) a termék hibájáért (pontosabban: a vásárláskor a termékben már meglévő hibaok miatt bekövetkező hibáért) kellékszavatossági felelősséggel tartozik mind a fogyasztónak, mind a vállalkozásnak.
A kellékszavatosság a vásárlás napjával kezdődik, ideje egy év, ha a vevő fogyasztó, akkor kettő év.

Fogyasztó és vállalkozás közötti szerződés esetén az ellenkező bizonyításáig vélelmezni kell, hogy a teljesítést követő hat hónapon belül a fogyasztó által felismert hiba már a teljesítés időpontjában megvolt.
A dolognak a kicseréléssel vagy a kijavítással érintett részére a kellékszavatossági igény elévülése újból kezdődik. Ha a dolog meghibásodásában a jogosultat terhelő karbantartási kötelezettség elmulasztása is közrehatott, a szavatossági kötelezettség teljesítésével felmerült költségeket közrehatása arányában a jogosult köteles viselni, ha a dolog karbantartására vonatkozó ismeretekkel rendelkezett, vagy ha a kötelezett e tekintetben tájékoztatási kötelezettségének eleget tett.
Ugyanazon hiba miatt kellékszavatossági és jótállási igényt, illetve termékszavatossági és jótállási igényt egyszerre, egymással párhuzamosan nem érvényesíthet.

Baxi labor - készülék vizsgálat

Jótállás

A jótállás az eladó vállalkozás-fogyasztó között fennálló jogviszony. Minden, ami a kellékszavatosság alapján jár, az a fogyasztónak a jótállás keretében is jár. Ezen felül:
Csak fogyasztóknak kell biztosítani jótállást.
10.000 Ft vételár fölötti tartós fogyasztási cikkek-re, azok tartozékaira és alkatrészeire kell jótállást biztosítani.
A jótállás teljes ideje alatt feltételezni kell, hogy a hiba már a megvásárláskor fennált, vagyis a szolgáltatás nyújtójának kell bizonyítania ennek ellenkezőjét. A jótállás üzembe helyezéshez kötött termék esetében az üzembe helyezés napjával kezdődik feltéve, hogy a vásárlástól számított hat hónapon belül helyezik üzembe.
Jótállási jegyet kell a termékhez átadni (2025.01.01-től kezdődően csak 50.000 Ft fölötti termékhez kötelező jótállási jegyet adni, alatta a vásárlási bizonylattal is érvényesíthető a jótállási igény).

A jótállásnak két fajtája van:
•    a jogszabályon alapuló, ún. kötelező jótállás, és
•    a felek megállapodásán alapuló, ún. szerződéses jótállás (=önként vállalt jótállás).

 

A kötelező jótállás ideje többször is változott az elmúlt években:

A jótállási idő változása az elmúlt években

 

Termékszavatosság

A termék akkor hibás, ha az nem felel meg a forgalomba hozatalakor hatályos minőségi követelményeknek vagy pedig nem rendelkezik a gyártó által adott leírásban szereplő tulajdonságokkal.
Termékszavatossági kifogást a forgalomba hozatalától számított két éven belül lehet érvényesíteni.
Termékszavatossági igényt csak fogyasztó érvényesíthet, és a fogyasztónak kell bizonyítania, hogy a hiba a gyártó általi forgalomba hozatal időpontjában fennállt.

A különféle garanciális kérdések fogalmilag és összefüggésében is mély kérdések. Fontos hangsúlyozni, hogy a garancia a vásárlónak terméket értékesítő felelőssége. 
A garanciális ügyek lefolyásában jelentős különbség van attól függően, hogy a vásárló fogyasztó vagy nem fogyasztó, azaz pl. valamilyen gazdasági társaság.
Természetesen gyártóknak is érdekükben áll, hogy a hiba kijavításában, vagy a nem megfelelő működés megoldásában segítsenek. Tény, hogy a minőségi termék fontos, a kereskedelmet pedig csak elérhető, szakképzett szerviztevékenység tudja igazán jól támogatni. 

Folytatás/gyakorlai példák a következő lapszámban.

Kovács Péter
termékmenedzser, 
műszaki tanácsadó mérnök

Kerdesed van? Válaszolunk!

 

LOGO